Pozrite si 8 jednoduchých zásad, s ktorými zvládnete každý nákup.
Ak ste na pochybách, vždy je dobrá voľba vybrať si e‑shop, ktorý poznáte. Aj keby bol o niečo drahší alebo mal dlhšiu lehotu dodania. Podvodné internetové obchody ponúkajú značkový tovar za podozrivo nízke ceny. Objednaný tovar je falošný, nekvalitný a väčšinou nie je ani doručený. Ide o podvodné nezabezpečené stránky umiestnené najmä v Číne alebo Singapure. Častokrát ide týmto podvodníkom len o zachytenie údajov z karty a ich následné zneužitie.
Ak  nakupujete na e‑shope, ktorý nepoznáte, pred nákupom si preverte referencie a hodnotenia e‑shopu. Stačí, ak do vyhľadávača zadáte názov e‑shopu a slovo „hodnotenie”, či „skúsenosti”.
Dávajte si tiež pozor, kam zadávate svoje osobné údaje a údaje z vašej platobnej karty a nezabudnite si poriadne prečítať podmienky nákupu. Často sa totiž stáva, že si objednáte niečo so skúšobnou lehotou zadarmo a poplatky sa začnú automaticky účtovať až ďalší mesiac.
Obozretný treba byť aj v prípade, ak ste mobil zverili svojim deťom alebo druhým osobám. Stačí, ak tam zadáte údaje k platobnej karte a deti si bez vášho vedomia zakúpia a stiahnu aplikácie aj bez vášho vedomia. Výsledná suma stiahnutá z karty vás tak môže nemilo prekvapiť.
Ak pred nákupom akceptujete podmienky predajcu alebo ak vám kartu zneužije rodinný príslušník, ktorý k nej mal prístup napríklad vo vašom telefóne, strácate nárok na reklamáciu a ani banka vám v tomto prípade žiaľ nemôže pomôcť v uznaní reklamácii.
Tiež sa vždy uistite, že má e‑shop v riadku s adresou ikonu zámky a „https://“ – to znamená, že webová stránka e‑shopu je šifrovaná, a preto aj vaše osobné a platobné údaje sú v oveľa väčšom bezpečí.
Viac o reklamáciáchAj spoľahlivý e‑shop sa môže stať terčom útokov a v prípade úniku dát je lepšie, ak má o vás čo najmenej informácií.
Preto pri vypĺňaní osobných údajov v objednávke vyplňte len polia, ktoré sú potrebné na dodanie tovaru – meno, adresa, e‑mail a prípadne telefónne číslo, ak sú označené ako povinné.
Nepovinné polia, ako dátum narodenia, radšej vynechajte.
Nie, banka si od vás nikdy údaje nepýta. Pri prihlasovaní do Internet Bankingu sa vždy presvedčte, že ste naozaj na oficiálnej stránke banky.
Ak ste dostali e‑mail alebo sa nachádzate na stránke, ktora pripomína vašu banku, no žiada od vás zadanie prihlasovacích alebo osobných údajov, hoci aj pod zámienkou ich aktualizácie, ide určite o podvod. Podobné stránky a správy nám ihneď nahláste na kontakt@vub.sk.
Pri platbách online si vždy skontrolujte, že platíte cez oficiálnu platobnú bránu – je to najzabezpečenejší spôsob platby. Ak platíte prevodom a príde vám iný alebo poškodený tovar, prípadne vám nepríde nič, s reklamáciou nákupu vám nevieme pomôcť.
Pre vyššie zabezpečenie si neukladajte údaje z karty a heslá do prehliadača, ale vpisujte ich manuálne.
Jednoznačne najlepším nástrojom na platby online je kreditná karta. Pri platbe kreditnou kartou nepoužívate svoje prostriedky, ale prostriedky banky. V prípade, že nemáte kreditnú kartu alebo na nej nemáte prostriedky, debetná karta je druhá najbezpečnejšia alternatíva.
Prečo je to tak? Na reklamácie spojené s platbou platobnými kartami sa vzťahujú pravidlá kartových asociácií, ktoré umožňujú ich flexibilnejšie vybavenie v prospech zákazníka. To znamená, že ak narazíte na problém, s jeho riešením vám pomôžeme.
Ak váš tovar, ktorý́ ste zaplatili kreditnou alebo debetnou kartou, nebol doručený́ alebo vám prišiel poškodený́, pomôžeme vám s vyriešením reklamácie.
3D Secure ponúka zvýšenú bezpečnosť pri platbách kartou na internete vďaka ich dodatočnému overeniu. Slovenské aj zahraničné internetové obchody, ktoré podporujú 3D Secure, sú označené logami Mastercard ID Check a Visa Secure.
V blízkom čase dôjde k úprave platenia kartou na internete a Vaše platby budete potvrdzovať cez:
Bezpečnosť je pri ceste do zahraničia prvoradá. Nezabúdajte na to ani pri platení. Za hotel, dopravu alebo za čokoľvek iné je dobré platiť kartou vždy, keď je to možné. Nemusíte tak hľadať zmenárne, platiť poplatky za výber hotovosti ani počítať neznáme bankovky či mince.
Ešte vyššiu úroveň zabezpečenia pri platení v zahraničí získate, ak použijete kreditnú kartu. Kreditka totiž nie je naviazaná na váš osobný účet, ale je v podstate pôžičkou. Pri platbe kartou tak platí najskôr banka a vy zaplatíte až neskôr. Ak by vám predajca napríklad stiahol viac peňazí alebo by vás zaúčtoval dvakrát, nemusíte sa báť, že by peniaze odišli z vášho účtu.
Kreditka vám tiež pomôže dodržať dovolenkový rozpočet, keďže prehľadne uvidíte všetky výdavky vo svojej aplikácii VÚB Mobil Banking.
Okrem bezpečnosti vám niektoré kreditné karty prinášajú aj mnohé ďalšie výhody, ktoré na cestách oceníte:
Aj keď ste pri nákupoch online obozretní, nenechajte nič na náhodu. Limit na platby cez internet si nastavte na nízku alebo nulovú hodnotu a zvýšte si ho len tesne pred platbou. Budete tak chránení aj v prípade, že sa niekomu predsa len podarí dostať k údajom z vašej karty.
Limit si viete sami jednoducho nastaviť v aplikácii VÚB Mobil Banking.
Máte podozrenie, že niekto využíva váš účet/kartu na platby alebo nákupy? Kartu si dočasne deaktivujte v detaile karty cez aplikáciu VÚB Mobil Banking (touto cestou ju môžete aj odblokovať, ak by ste zistili, že zneužitá nebola).
Alebo nám zavolajte na číslo 0850 123 000 a kartu vám zablokujeme natrvalo. Všetko nám následne ihneď nahláste na kontakt@vub.sk a ak skutočne došlo k zneužitiu vášho účtu, peniaze vám vrátime.
Šetrite si čas a vyberajte hotovosť bez toho, aby ste vyťahovali kartu. S mobilným telefónom cez aplikáciu Mobil Banking od VÚB si môžete vopred určiť, koľko EUR chcete vybrať, a do bankomatu už len zadáte kód a dostanete peniaze. Tento kód je platný 3 minúty, limit pre takýto výber je 200 EUR. Takýchto výberov môžte vykonať maximálne 5 denne.
Ak vyberáte hotovosť kartou, PIN si pri zadávaní dobre chráňte a nikam si ho nezapisujte.
Spravte si kvíz a odhaľte všetky triky pokútnych predajcov.
Spustiť kvíz