Nakupujte bezpečne
aj počas Vianoc

Pozrite si 8 jednoduchých zásad, s ktorými zvládnete každý nákup.

Náš tip 1

Je lepšie nakupovať v overenom e-shope alebo vyskúšať neznámy, no lacnejší e-shop?

Ak ste na pochybách, vždy je dobrá voľba vybrať si e-shop, ktorý poznáte. Aj keby bol o niečo drahší alebo mal dlhšiu lehotu dodania. Podvodné internetové obchody ponúkajú značkový tovar za podozrivo nízke ceny. Objednaný tovar je falošný, nekvalitný a väčšinou nie je ani doručený. Ide o podvodné nezabezpečené stránky umiestnené najmä v Číne alebo Singapure. Častokrát ide týmto podvodníkom len o zachytenie údajov z karty a ich následné zneužitie.

Ak nakupujete na e-shope, ktorý nepoznáte, pred nákupom si preverte referencie a hodnotenia e-shopu. Stačí, ak do vyhľadávača zadáte názov e-shopu a slovo „hodnotenie”, či „skúsenosti”. Dôveryhodosť webovej stránky je možné si pred nákupom jednoducho overiť aj na stránke https://www.scamadviser.com.

Tiež sa vždy uistite, že má e-shop v riadku s adresou ikonu zámky a „https://“ – to znamená, že webová stránka e-shopu je šifrovaná, a preto aj vaše osobné a platobné údaje sú v oveľa väčšom bezpečí.

image
Náš tip 2

Neprezraďte o sebe viac, než je potrebné.

Aj spoľahlivý e-shop sa môže stať terčom útokov a v prípade úniku dát je lepšie, ak má o vás čo najmenej informácií.

Preto pri vypĺňaní osobných údajov v objednávke vyplňte len polia, ktoré sú potrebné na dodanie tovaru – meno, adresa, e-mail a prípadne telefónne číslo, ak sú označené ako povinné.

Nepovinné polia, ako dátum narodenia, radšej vynechajte.

image
Náš tip 3

Je v poriadku zadávať moje údaje, ak ich odo mňa žiada banka?

Nie, banka si od vás nikdy údaje nepýta. Pri prihlasovaní do Internet Bankingu sa vždy presvedčte, že ste naozaj na oficiálnej stránke banky.

Ak ste dostali e-mail alebo sa nachádzate na stránke, ktora pripomína vašu banku, no žiada od vás zadanie prihlasovacích alebo osobných údajov, hoci aj pod zámienkou ich aktualizácie, ide určite o podvod. Podobné stránky a správy nám ihneď nahláste na kontakt@vub.sk.

image
Náš tip 4

Na čo si dať pozor pri platbe online?

Pri platbách online si vždy skontrolujte, že platíte cez oficiálnu platobnú bránu – je to najzabezpečenejší spôsob platby. Ak platíte prevodom a príde vám iný alebo poškodený tovar, prípadne vám nepríde nič, s reklamáciou nákupu vám nevieme pomôcť.

Pre vyššie zabezpečenie si neukladajte údaje z karty a heslá do prehliadača, ale vpisujte ich manuálne.

icon

Užitočný tip:
Keď platíte, pripájajte sa len na zabezpečené siete (u vás doma, v práci alebo cez mobilné dáta). Verejným či nezabezpečenými WiFi sa pri platbe vyhnite – nikdy neviete, kto je na nich pripojený spolu s vami a aké údaje odchytáva.

image
Náš tip 5

Vedeli ste, že rôzne spôsoby platby majú rôznu úroveň zabezpečenia?

Jednoznačne najlepším nástrojom na platby online je kreditná karta. Pri platbe kreditnou kartou nepoužívate svoje prostriedky, ale prostriedky banky. Takže ak nastanú problémy, s riešením vám pomôžeme. Ak váš tovar, ktorý ste zaplatili kreditnou kartou, nebol doručený alebo vám prišiel poškodený, nefunkčný kus či falzifikát, vašu reklamáciu vyriešime za vás.
V prípade, že nemáte kreditnú kartu alebo na nej nemáte prostriedky, debetná karta je druhá najbezpečnejšia alternatíva.

image
image

Platby kartou na internete dodatočne potvrdzujete bezpečnostným prvkom k Nonstop Bankingu (tzv. služba 3-D Secure). Stránky, ktoré pri platbe kartou vyžadujú dodatočné potvrdenie, sú označené logom MasterCard®SecureCode alebo Verified by VISA.

icon

Dobierka:
Ak si však objednáte tovar na dobierku, pri prebratí tovaru dostanete iba potvrdenie o platbe od kuriéra. A ak aj nejde o podvod, no dostanete iný alebo poškodený tovar, s vrátením peňazí vám bohužiaľ nevieme pomôcť.

Náš tip 6

Prevencia zneužitia karty? Pracujte s limitmi na karte.

Aj keď ste pri nákupoch online obozretní, nenechajte nič na náhodu. Limit na platby cez internet si nastavte na nízku alebo nulovú hodnotu a zvýšte si ho len tesne pred platbou. Budete tak chránení aj v prípade, že sa niekomu predsa len podarí dostať k údajom z vašej karty.

Limit si viete sami jednoducho nastaviť v aplikácii VÚB Mobil Banking.

Náš tip 7

Čo robiť, ak vám z karty odchádzajú podozrivé platby?

Máte podozrenie, že niekto využíva váš účet/kartu na platby alebo nákupy? Kartu si dočasne deaktivujte v detaile karty cez aplikáciu VÚB Mobil Banking (touto cestou ju môžete aj odblokovať, ak by ste zistili, že zneužitá nebola).

Alebo nám zavolajte na číslo 0850 123 000 a kartu vám zablokujeme natrvalo. Všetko nám následne ihneď nahláste na kontakt@vub.sk a ak skutočne došlo k zneužitiu vášho účtu, peniaze vám vrátime.

Náš tip 8

Ako vyberať hotovosť bezpečnejšie a rýchlejšie?

Šetrite si čas a vyberajte hotovosť bez toho, aby ste vyťahovali kartu. S mobilným telefónom cez aplikáciu Mobil Banking od VÚB si môžete vopred určiť, koľko EUR chcete vybrať, a do bankomatu už len zadáte kód a dostanete peniaze. Tento kód je platný 3 minúty, limit pre takýto výber je 200 EUR. Takýchto výberov môžte vykonať maximálne 5 denne.

Ak vyberáte hotovosť kartou, PIN si pri zadávaní dobre chráňte a nikam si ho nezapisujte.

Spravte si kvíz a vyhrajte skvelé ceny
Spustiť kvíz
image

Tieto stránky využívajú Cookies. Prečítajte si informácie o tom, ako používame cookies a ako ich môžete odmietnuť nastavením svojho prehliadača.

Rozumiem